Her ser det nesten ut som vi har et lovsangsmøte, men det er det altså ikke. Studentene ved PTTC lærer her å si V og hvordan den ser ut. Endelig får jeg bruk for sangene jeg har lært som oppvarming i kor og fra barnetv.
Når dagene læres, er det godt å ha vokst opp med Eli Rygg og "Hvilken dag er det i dag". Fungerer veldig bra på engelsk:) Det som var en ny oppdagelse for meg, var hvilke sanger som er mulig å få til. "Hvilken dag er er i dag" klarte de ganske bra. Det er få sprang i sangen, men værre var det når jeg skulle synge en sangen "Good morning" hvor det var et intervall som heter 6st. Oh my, det gikk heller dårlig, men her får du en smakebit fra "Everybody need some love" og "What day is it today?". Der var både melodien og rytmen enkel.
En annen oppdagelse. Hjemme pleier jeg ofte å bruke 4/4 rytme for å øve inn ord og setninger med barn. Jeg tenkte at dette ville bli en suksess i klassen også. Og det ble det forsåvidt. Det var fascinerende å merke forskjellen fra barna her hjemme. I Norge starter barna på 1, men i Kambodsja hadde de ikke følelsen av 4/4-takt. Gøy med kulturelle forskjeller:)
Når leker og ord skal læres må mange språk taes i bruk: tale, tonefall, kropp og mimikk.
Takker Birte Simonsen for boka jeg fikk for tre år siden, Polly Put the Kettle On. Passer veldig bra i "Extra class". Vi storkoser oss med sangene og reglene.
1 comment:
Så gøy å se disse bildene fra undervisningen, Birgitte!
Klem Åse
Post a Comment